Training

Nieuwe ruimte voor leren

Leren co-creëren en innoveren in de praktijk

Neem deel aan deze training

Je hebt vast ideeën over hoe het onderwijs er anders uit kan zien. Of je nu in het onderwijs werkt of in het werkveld, betekenisvol onderwijs ontstaat voorbij de grenzen van je eigen instelling. In deze leergang leer je hoe je dit met een (multi-disciplinair) team oppakt en nieuw onderwijs samen vormgeeft.

 

Voor wie

Deze training is voor mensen die zich bezighouden met leren en ontwikkelen. Mensen in het PO & VO die willen bijdragen aan toekomstgericht onderwijs. Professionals uit het MBO & HBO met hun praktijkpartners die samen vorm geven aan flexibel en betekenisvol onderwijs; leraren, docenten, intern begeleiders, coaches, praktijk-begeleiders en adviseurs. 

Kortom: aanpakkers en vernieuwers in het onderwijs en uit het werkveld. Professionals in werken en leren, met lef en ondernemerschap. Mensen die willen bijdragen aan innovatief onderwijs en eigentijds vakmanschap. 

Samen grenzen verleggen

In de training Nieuwe ruimte voor leren leer je grenzen te verleggen. Je leert op andere manieren te kijken, verbindingen te leggen en de diversiteit van het team te benutten. Je creëert nieuwe settings, waarin naar hartenlust geleerd, geoefend en geëxperimenteerd kan worden. Ruimte voor samen leren, co-creëren en innoveren, over de grenzen van organisatie, positie en leeftijd.

Wat je leert

  • Je leert een creatief proces te ontwerpen en te begeleiden waarbij je jouw talent en dat van het team optimaal inzet. Met als doel is om in co-creatie iets te ontwikkelen dat van toegevoegde waarde is voor leerlingen, studenten, collega's, klanten of clienten.
  • Je kunt nieuwe (leer)omgevingen ontwerpen waarin een divers team – klanten, leerlingen, collega’s, medewerkers, stakeholders – tot doorbraak komt op een vraag vanuit nieuwe, duurzame inzichten.
  • Je verdiept je vaardigheden en werkt aan je persoonlijk bewustzijn, waardoor je jouw unieke talent nog meer en scherper in kunt zetten. Je ontdekt nieuwe perspectieven, mogelijkheden en ruimte.
  • Je leert de energie en het verschil te benutten om vaste patronen te doorbreken en voorbij de grenzen van het bestaande te komen, om nieuwe ruimte te vinden voor innovatieve oplossingen.
  • Je leert omgaan met de spanningsvelden in het (multi-disciplinair) team en de verschillende belangen te gebruiken om tot innovatieve oplossingen te komen.

Wat het jou oplevert

Nieuwe ruimte voor leren levert niet alleen een bijdrage aan innovatieve resultaten op vraagstukken. Het draagt ook bij aan jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling:

  • Je ervaart meer plezier en energie in je werk, in hoe je nieuwe ruimte vormgeeft voor leren. Je werkt meer vanuit je talent en je levert en je krijgt en genereert daardoor meer energie.
  • Je kunt flexibel schakelen tussen dat wat het huidige systeem van je vraagt en dat wat nodig is voor werkelijke vernieuwing. Je kunt spelen met de balans tussen orde & chaos, individu & collectief, inclusief & exclusief, ruimte & kaders.
  • Je krijgt meer vertrouwen in jouw kwaliteit als ontwerper, je leiderschap en het talent van jezelf én van je (multidisciplinaire) team. Alles is aanwezig om het avontuur aan te gaan en samen jullie ambitie vorm te geven.
  • Je krijgt plezier in het avontuur van het onbekende, van het niet te weten. Deze fase is cruciaal in het leer- en creatieproces. Je leert los te laten en te vertrouwen op het creatieve proces.

Opzet

De training bestaat uit zeven dagen, die geprogrammeerd zijn in twee keer een tweedaagse en drie losse dagen. De eerste dag van iedere tweedaagse heeft een avondprogramma. De tweedaagses zijn dan ook met overnachting.

Het is de bedoeling dat je actief aan de slag gaat met een vraagstuk uit jouw praktijk. Gedurende de training kun je gebruik maken van persoonlijke begeleiding van een coach. Deze kan je ondersteunen bij het innovatievraagstuk uit jouw praktijk.

Investering

De investering in tijd bestaat uit 7 dagen (60 uur) en voorbereidings- en oefentijd (50 uur).

Investering

€ 2.550,- inclusief koffie, thee en maaltijden. Overnachtingen en literatuur: € 275,-

Inschrijven

Nieuwe ruimte voor leren wordt verzorgd in Noord-Nederland en Midden-Nederland.

Deelname

Aantal deelnemers: maximaal 18.

Midden-Nederland
Trainingsdata

22 & 23 januari 2020
5 & 6 maart 2020
23 april 2020
4 juni 2020
25 juni 2020

Na afronding van de opleiding ontvang je een certificaat.

Een trainer uit het onderwijsveld & een trainer van Ruimtehouders verzorgen deze opleiding

Ugchelen
Ugchelen
Cothen
Driebergen
Driebergen

Noord-Nederland
Opleidingsdata

16 & 17 januari 2020
27 & 28 februari 2020
3 april 2020
15 mei 2020
26 juni 2020

Na afronding van de opleiding ontvang je een certificaat.

Een trainer uit het onderwijsveld & een trainer van Ruimtehouders verzorgen deze opleiding

Ugchelen
Ugchelen
Cothen
Driebergen
Driebergen

leergang
Trainingsdata​ voor locaties in Midden-Nederland

Na afronding van de opleiding ontvang je een certificaat.

Roos van der Voort en Hilde van der Geld verzorgen deze training.

leergang
Opleidingsdata​ voor locaties in Noord-Nederland​

Na afronding van de opleiding ontvang je een certificaat.

Mieke Nauta en Wil Hamminga verzorgen deze training.

Trainers en begeleiders

Eigenaar, trainer Ruimtehouders

Ik houd er van als mensen zichtbaar worden in wie ze zijn en elkaar oprecht ontmoeten. Een team maakt dan een groeisprong. Op de creatieve golf flow ervaren en samen het antwoord vinden.’

Trainer Ruimtehouders

Gezonde en duurzame resultaten bereik je door het creatief vermogen van mensen aan te spreken. Wat is ieders talent, waarin verschillen we van elkaar en hoe kunnen we dat werkelijk inzetten?’

Onderwijsmanager Centrum onderwijs & innovatie Leiden, trainer Ruimtehouders

Het fascineert me hoe je beweging creëert, collectief een mooi idee laat ontstaan en dat ook echt uitvoert.’

Trainer Ruimtehouders

‘Het verwondert mij altijd weer wat er ontstaat als eigenheid en creativiteit ruimte krijgen in het (leer)proces.’

Ontwerper en procesbegeleider Bureau Wilskracht, beleidsadviseur Noorderpoort

'Ik merk dat teams vaak vastlopen in patronen van optimaliseren, terwijl het vraagstuk zo complex is dat het om innoveren vraagt. Door samen te ontdekken waar het vraagstuk écht over gaat laat je betekenisvolle en effectievere oplossingen ontstaan.'

ja ik wil me aanmelden!

Wat anderen zeggen

Zwaan Zwart
Onderwijsvernieuwer MBO

Over de grenzen van je eigen organisatie heen, samen nieuw onderwijs creëren

Bij de start van de brede opleiding servicemedewerker niveau 2, heb ik het als facilitator van een groep collega’s echt anders aangepakt. We hebben ruimte gecreëerd om studenten en docenten vanuit hun kwaliteit kennis met elkaar, met zichzelf en met de werkpraktijk te laten maken. Dat is niet gebruikelijk in ons onderwijs. Niet alleen studenten vonden dat ongemakkelijk, het team docenten ook. Door samen het gesprek aan te gaan over wie je bent, wat je kunt en wat je wilt leren, ontstond er een heel andere dynamiek. In de klas én daarbuiten.

Daarna hebben we uit het netwerk praktijkopdrachten verzameld, waar de studenten aan de slag konden om ervaring op te doen. Van een verwenmiddag voor ouderen in het plaatselijke zorgcentrum, tot boodschappen doen of koffie drinken met mensen die alleen zijn en behoefte hebben aan contact.

Er ontstonden heel nieuwe verbindingen, waarbij studenten direct konden ervaren waar ze waarde toevoegen en van betekenis zijn. Zo verstevigden de docenten direct hun netwerk in de praktijk en keken stage-partijen ineens met andere ogen naar de mogelijkheden van deze groep studenten. Over de grenzen van je eigen organisatie heen samen nieuw onderwijs creëren, levert veel op. De spanning van het onbekende en het verschil gebruiken, laat je ervaren waar je echt van betekenis kunt zijn. Dat gun ik iedereen.

Begeleiden van een groep collega’s in een vernieuwingsproces

Voor deze training had ik bij innovatie vooral de associatie met technologie. Een innovatie is de opbrengst van een proces, een doorbraak op een vraag.
Ik wilde leren hoe ik een groep collega’s in een vernieuwingsproces kan begeleiden.

Door de training ben ik erg gegroeid, ik heb nu tools in handen waarmee ik kan ontwerpen en begeleiden. De collega’s met wie ik geoefend heb zeiden: “In plaats van dat iemand voor de groep staat en zegt ‘dit gaan we doen’, zorg jij voor beweging uit ons zelf. Wow, hier heb ik behoefte aan, dit heb ik gemist”.

Laatst mocht ik een grote dag begeleiden en ik dacht daarna ‘Dit wil ik veel vaker doen’. Ik heb genoten van het enthousiasme en de positiviteit.

Richard Hulsebos
Docent Moderne Media bij Hogeschool Leiden & iCoach Stichting VierTaal PO Amsterdam
Leontien van Wely
projectleider, docent Hogeschool Leiden

Ruimte geven aan het avontuur

De vibe was goed, ook al wist ik niet waar ik aan begon. Ik had er zin in. Soms was het frustrerend, soms leuk spannend, was het vermoeiend, maar bovenal was het tof! We leerden dat dit functioneel is, dat het deel is van het creatief proces.

De opleiding heeft me veel opgeleverd. Het inzicht dat een innovatie een avontuur is. En dat je heel goed een avontuur kunt beleven als je nog niet weet waar je uitkomt.

Kortom, een innovatie in het onderwijs ontwerpen en begeleiden is een spannend avontuur waar de winst bestaat uit de ervaring met elkaar, en waar de winst groter wordt naarmate je de ruimte geeft aan het avontuur. En daar wil ik best meer van! Een aanrader.

Partners

Nieuwe Ruimte voor Leren is een initiatief van:

Persoonlijk verkennen?

Neem contact met ons op als je wilt verkennen of Nieuwe ruimte voor leren iets voor je is.

Roos van der voort

voort.vd.r@hsleiden.nl
06 39 113 338

Mieke Nauta

Scroll naar top