Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

In het diepe springen

door Mieke Nauta
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

‘Wat een geweldige groep is dit, zo snel als ze zich openstellen, vragen durven stellen, gemotiveerd zijn’. Marieke Kuipers kijkt glunderend rond naar het gemixte team leerlingen en studenten dat samen druk bezig is in het bedrijfsgebouw van Enexis in Groningen. De sfeer is energiek en ontspannen. Een groepje bespreekt of ze de gemeente gaan bellen, of er naar toe fietsen voor de praktijkopdracht waar ze mee bezig zijn. Eerst bellen, besluiten ze, en als dat niet lukt, gaan ze persoonlijk langs.

Grenzeloos leren vraagt andere vaardigheden

De docent, in het dagelijks leven mentor en gymdocent op een VO-school, geniet zichtbaar. Ze is een van de deelnemende docenten aan Grenzeloos Leren. In dit onderwijsexperiment ontwerpt een team docenten van verschillende opleidingen (vmbo, havo, mbo en hbo) samen uitdagend onderwijs voor een even gemengd team leerlingen en studenten. In vier dagen tijd werken de jongeren in gemixte teams aan maatschappelijke vraagstukken die ze uit de wijk hebben opgehaald. Omdat de grenzen tussen opleiding en leeftijd wegvallen, wordt een enorm beroep gedaan op hun creativiteit, hun vermogen om samen te werken en het onderlinge verschil en de diverse kwaliteiten te benutten. Wat voor de teams leerlingen geldt, geldt even zo goed voor het team docenten.

Het ongemak opzoeken

‘Wat voor mij spannend is in dit proces, is leren loslaten. De groep in het diepe laten springen en niet zelf direct met allerlei oplossingen komen, als ze even vastlopen. Dat vind ik soms ongemakkelijk, want in het dagelijkse onderwijssysteem organiseren we veel vóór onze leerlingen. Aan het einde van de tweede dag kreeg ik de vraag, Marieke, wat moeten we nu doen? Wat vind jij? was m’n antwoord’. Ze lacht: ‘dat voelt ongemakkelijk. En tegelijkertijd, als jij op je handen gaat zitten en even niets doet, juist dan komt er iets nieuws tevoorschijn. Misschien hebben ze een andere aanpak dan je zelf zou kiezen, maar dat is juist verrassend. Het mooie is dat de leerlingen zich zo echt gezien voelen. Het zet ze in hun kracht als jij hen vertrouwen geeft.’

Praktische loopbaan oriëntatie

Marieke ziet veel in deze hybride vormen van leren in de praktijk. ‘In ons reguliere onderwijs haken vooral de jongens uit vmbo en havo massaal af in het derde jaar. Ik ben dan druk bezig met het maken van plannen met ouders, het inschakelen van huiswerkinstituten, terwijl je je kunt afvragen of de leerling daar echt mee is gediend. Deze jongens hebben veel meer een mix van praktisch leren nodig, naast de theorie. Kunnen we een dergelijk project bijvoorbeeld niet als vast onderdeel voor loopbaanoriëntatie inbrengen? Of een dag per week ruimte maken voor nieuwe vormen van onderwijs? ’ Ondertussen zoeken de jongens op hun laptop het adres van de gemeente op. En ze overleggen over een plan B en C, als het niet lukt om iemand te pakken te krijgen.

Ruimte voor nieuw onderwijs

‘Ik heb fantastische collega’s, teamleiders en directie die echt wel zien dat er iets anders nodig is om leerlingen op andere manieren vaardigheden te leren. Tegelijkertijd zijn we soms zo in beslag genomen door de dagelijkse gang van zaken – de brandjes blussen – dat er geen ruimte lijkt te zijn voor vernieuwing. Grenzeloos leren laat zien dat het wél kan. Grappig hè, dat de studenten laten zien wat er mogelijk is als je samen buiten kaders denkt en doet!’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Scroll naar top